Geduldig
Geduldig zijn wil zeggen dat je rustig afwacht of een langdurige taak onverstoorbaar afmaakt, als zaken niet zo snel gaan als je zou willen, als anderen langzaam werken of als iets vertraging oploopt. Je wilt niet sneller gaan dan de omstandigheden toelaten. Je accepteert dat dingen tijd kosten en blijft kalm en beheerst. Je verdraagt dat iets langer duurt, zonder gefrustreerd of opgewonden te raken.
Geduld is een essentiële persoonlijke kwaliteit bij taken die doorzettingsvermogen en inzet op de lange termijn vergen.
Wat betekent geduld concreet?
- Je blijft kalm en rustig wanneer je ergens op moet wachten.
- Je luistert met volle aandacht naar de ander, ook als die lang van stof is, langzaam praat, emotioneel is of niet ter zake komt.
- Je reageert ontspannen en begripvol als een collega of medewerker een complicatie of vertraging meldt.
- Je bent lankmoedig en raakt niet geïrriteerd, geagiteerd of boos als zaken niet zo snel gaan als je zou willen.
- Als je in een wachtrij staat of in een wachtkamer zit, dan mopper je niet en wacht je sereen tot je aan de beurt bent.
- Je bent onverstoorbaar als er obstakels op je pad komen en gaat op zoek naar mogelijke oplossingen.
- Je blijft bedaard als je snel moet schakelen tussen verschillende taken.
- Je bent berustend en veerkrachtig als een project op hindernissen stuit. Komt tijd, komt raad, is jouw devies.
- Je gunt een ander de tijd die hij nodig heeft voor een taak.
- Je bent bereid de planning bij te stellen, indien de benodigdheden voor een project later beschikbaar zijn.
- Je gebruikt de beschikbare tijd en raffelt je werk niet sneller af dan nodig is.
- Je laat je niet gek maken en werkt stoïcijns door wanneer collega's aandringen op spoed.
- Je kunt serieuze tegenslagen in het leven goed tolereren en laat je er niet door van de wijs brengen. Je vertrouwt erop dat er betere tijden komen.
- Je blijft op het doel gericht als de doorlooptijd van een project erg lang is.
- Je kunt op je handen zitten en je niet mengen in het werk van minder ervaren collega's of medewerkers, wanneer zij niet meteen zo voortvarend te werk gaan als jij zou doen. Je kijkt even aan hoe zij het aanpakken en geeft ze de kans om te leren en ervaring op te doen.
- Je hebt geen moeite met geduldwerk of monnikenwerk: intensieve klussen die veel geduld vergen.
Wanneer ben je te ongeduldig?
Indicaties van ongeduld zijn bijvoorbeeld:
- Frustratie: Je voelt irritatie of boosheid als dingen niet snel genoeg gaan.
- Onderbreken: Je hebt de neiging anderen te onderbreken, door ze heen te praten of gesprekken af te kappen.
- Je reageert teleurgesteld of geërgerd als een collega of medewerker een obstakel of uitloop meldt.
- Zuchten of ijsberen: Lichamelijke uitingen zoals zuchten of heen en weer lopen wijzen vaak op ongeduld.
- Stress: Een gevoel van urgentie of stress kan duiden op een gebrek aan geduld.
- Je kijkt vaak op je horloge of smartphone en houdt voortdurend de tijd in gaten tijdens vergaderingen of gesprekken.
- Impulsiviteit: Snel beslissingen nemen zonder grondige overweging kan een teken zijn van ongeduld.
Ook je collega's of leidinggevende kunnen aanwijzingen geven of signalen afgeven die wijzen op ongeduldigheid van jouw kant, bijvoorbeeld:
- Ze zeggen enigszins geïrriteerd "mag ik even uitspreken alsjeblieft" of "ik was nog niet klaar".
- Ze geven feedback dat je vaak haastig overkomt of dat je snel geïrriteerd raakt als iets niet meteen lukt.
- Ze wijzen je erop dat je soms te snel conclusies trekt of actie onderneemt zonder de zaak van alle kanten te hebben bekeken.
Hoe kun je geduldiger worden?
Geduld is een belangrijke vaardigheid in een professionele omgeving, omdat het je helpt om effectief te blijven werken, ook wanneer processen trager verlopen dan verwacht. Maar hoe kun je geduld op de werkvloer ontwikkelen en versterken?
Stel haalbare tussendoelen
Stel haalbare doelen en deel grote taken op in kleinere stappen. Dit geeft je niet alleen een gevoel van voortgang, maar voorkomt ook dat je je overweldigd voelt of je geduld verliest als resultaten langer op zich laten wachten. Met deze aanpak ontwikkel je een meer ontspannen en constructieve houding tegenover uitdagingen.
Weersta verleidingen
Wanneer je jezelf traint om niet direct toe te geven aan verleidingen, zoals uitstelgedrag of snelle behoeftebevrediging, bouw je zowel wilskracht als geduld op. Deze vaardigheden helpen je om langere periodes van inspanning vol te houden, zonder dat je motivatie verliest.
Stel verwachtingen bij
Een goede manier om geduldiger te worden is je verwachtingen beter te managen. In een professionele omgeving lopen zaken vaak anders dan je had gepland of gehoopt, en dit kan frustrerend zijn. Door je ervan bewust te zijn dat processen tijd kosten en dat niet alles binnen je controle ligt, kun je leren om geduld op te brengen.
Luister écht naar anderen
Maak oogcontact en vraag een collega hoe het met zijn werk gaat. Luister aandachtig zonder te onderbreken. Je wacht niet passief af tot hij is uitgesproken, maar denkt na over wat hij zegt en wat hij bedoelt. Doordat je intens betrokken bent bij zijn verhaal, merk je het verstrijken van de tijd niet op.
Geduld als competentie
Een competentie is een in gedrag waarneembare combinatie van kennis, vaardigheden en persoonlijke kwaliteiten waarmee je in praktijksituaties je werk goed kunt doen. De competentie geduld staat op menige lijst met algemene competenties.
Welke ondersteunende competenties en kwaliteiten komen kijken bij geduld?
De volgende algemene competenties helpen je om geduldig te zijn:
- Mensenkennis: je begrijpt en respecteert dat anderen soms even tijd nodig hebben om tot rust te komen, om hun verhaal te doen of een taak te voltooien. Je trekt geen snelle conclusies en stelt je open voor de ander. Door anderen over een langere periode aandacht te geven, kun je patronen herkennen in hun gedrag, drijfveren en emoties.
- Zelfbeheersing: je bent in emotionele situaties in staat om met je eigen emoties om te gaan; je hebt controle over je eigen gedrag, slaagt erin wensen, behoeften en driften in de hand te houden en je weet escalaties te voorkomen.
- Authenticiteit: je bent trouw aan je eigen persoonlijkheid, je bent jezelf, handelt vanuit je eigen drijfveren, bent je bewust van wat je wilt en waar je voor staat. Als je een geduldig karakter hebt, durf je dat te tonen in woord en daad.
- Aanpassingsvermogen: je accepteert de handelingssnelheid van de ander en past je eigen tempo erop aan.
- Wilskracht: je blijft geduldig en volhardend bij langdurige projecten, zonder het einddoel uit het oog te verliezen.
Aan welke competenties en kwaliteiten draagt geduld bij?
- Klantgerichtheid: je wacht rustig af wanneer de klant zijn tijd neemt
- Leiderschap: een geduldige leider begrijpt het belang van een langetermijnvisie en verreikende doelen. Hij is bereid om te wachten op het juiste moment, om anderen de tijd te geven om te groeien en om tegenslagen te overwinnen zonder impulsieve beslissingen te nemen. Hij aanvaardt dat anderen er soms even over doen om enthousiast te worden voor nieuwe plannen.
- Probleemoplossend vermogen: geduld stelt je in staat om problemen met een kalme en gerichte instelling te benaderen, waardoor de kans op het vinden van succesvolle oplossingen toeneemt.
- Doorzettingsvermogen: met geduld kun je je blijven inzetten om een oplossing te vinden ondanks tegenslagen of vertragingen. Het helpt je om gefocust te blijven en door te gaan met het zoeken naar alternatieve strategieën totdat het probleem is opgelost.
- Samenwerken: geduld stelt je in staat om aandachtig te luisteren, de mening van anderen te respecteren en constructieve discussies aan te gaan.
- Reflecteren: geduld stelt je in staat om de tijd te nemen die nodig is om een reflectievraag grondig te overdenken. Het geeft je de kans om verschillende invalshoeken te overwegen en gestaag tot nieuwe inzichten te komen.
- Didactische vaardigheden: je neemt de tijd om iets zo nodig meerdere keren uit te leggen. Je aanvaardt dat herhaling onderdeel is van leren.
- Betrouwbaarheid: als je een moeilijkheid tegenkomt bij de uitvoering van je werk, heb je het geduld en doorzettingsvermogen om zorgvuldig en consistent aan het werk te blijven. Daarmee toon je toewijding aan je verantwoordelijkheden, wat je betrouwbaarheid versterkt.
- Focussen: je richt je aandacht op waar je mee bezig bent en laat je niet afleiden of opjagen door tijdsdruk.
- Empathisch vermogen: je kunt rustig en begripvol wachten tot de gevoelens en behoeften van iemand anders tot uitdrukking komen, zelfs als dat even duurt.
- Wijsheid: je bent in staat om vertragingen, tegenslagen en uitdagingen te verdragen met kalmte en begrip, wetende dat goede dingen komen voor wie wacht.
- Accuratesse: je overhaast zaken niet en neemt de tijd om zorgvuldig en nauwkeurig te werken en fouten te voorkomen.
- Tact: met geduld wacht je af op een beter moment om iets tactvol te zeggen of te doen.
- Behulpzaam: je helpt iemand op diens verzoek nogmaals met hetzelfde, zonder je eraan te ergeren.
Hoe toon je bij een sollicitatie aan dat je geduldig kunt zijn?
Op een paar momenten in het hele sollicitatieproces kun je een reactie verwachten van het bedrijf waar je gesolliciteerd hebt. Wat te doen als een reactie op je sollicitatiebrief of na het gesprek lang uitblijft? Geduldig wachten of bel je op?
Geduld is een positieve eigenschap voor een ambitieuze professional:
- Geduldige mensen blijven meer moeite doen en haken niet af. Ze hebben meer doorzettingsvermogen.
- Geduldige mensen doen minder vaak iets op een ongunstig moment, maar kunnen afwachten tot het juiste moment zich aandient.
Geduld is dan ook een goede eigenschap om onder de aandacht te brengen in een sollicitatiegesprek.
Voorbeelden van competentiegerichte vragen over geduld:
- Geef een voorbeeld van een moment waarop je een nieuwe vaardigheid moest leren om een klus te voltooien. Hoe benaderde je de leercurve en bleef je geduldig met jezelf tijdens het hele proces?
- Kun je een voorbeeld geven van een situatie waarin je geduld moest tonen met een collega die moeite had om het werktempo bij te houden. Hoe onderhield je een positieve werkrelatie en steunde je hem?
- Vertel me over een moment waarop je moest wachten op een besluit of feedback van je leidinggevende om een taak of project af te ronden. Hoe ging je om met die vertraging?
Beroepen waarin je geduldig moet zijn
Als zorgprofessional moet je je kunnen inleven in de zorgen van de patiënten en hen tactvol op hun gemak kunnen stellen.
Een activiteitenbegeleider begeleidt de bewoners stapje voor stapje naar een nieuwe persoonlijke overwinning. En dat kan even duren.
Waar heb je geduld bij nodig?
Zaken waar je goed de tijd voor moet nemen:
- afstemming en onderhandeling om overeenstemming of consensus te bereiken in een groep
- zelfonderzoek en bedenken wat je nu eigenlijk wilt als je een carrièreswitch overweegt
- studie op studie stapelen om op die manier een steeds hoger onderwijsniveau te bereiken.
- stap voor stap meer zelfvertrouwen opbouwen
- je wilskracht trainen en versterken
Geduld als kernkwaliteit
Volgens het model van de kernkwaliteiten en kernkwadranten kan geduld net als elke kwaliteit doorslaan naar een valkuil. Je bent dan te geduldig en anderen zien dat als een slechte eigenschap. Jouw uitdaging is om dat te voorkomen. Als geduld een kernkwaliteit van je is, dan kun je daarbij ook allergieën hebben en je ergeren aan bepaald gedrag van anderen.
Wat is de valkuil van geduld?
De een is geduldig, een ander is geduldiger, jij bent het geduldigst. Dat is een kwaliteit. Maar kun je ook té geduldig zijn? Jazeker. Overmatige geduldigheid kan doorslaan naar:
- Passief en afwachtend zijn
- Traagheid en sloomheid
- Lijdzaam toekijken wat er gebeurt
- Je gelaten schikken in je lot
- De zaken op hun beloop laten
Wat zijn jouw uitdagingen of leerdoelen?
Belangrijke leerdoelen om te voorkomen dat geduld doorslaat naar een valkuil zijn:
- Initiatief: je onderneemt actie uit eigen beweging, zonder aansporing van iemand anders, of zet actie in gang, in plaats van af te wachten.
- Proactief: je kijkt vooruit, anticipeert en voert regie.
- Daadkracht: je onderneemt vlot en vastberaden actie in een situatie waarin dat nodig of gewenst is.
- Assertiviteit: op een directe, eerlijke en gepaste wijze uitspreken wat jij wilt dat er gebeurt.
- Verantwoordelijk: je voelt je gehouden je taken of plichten tijdig en naar behoren uit te voeren. Je bent aanspreekbaar op de kwaliteit van je werk en voelt je verbonden met de doelen van je werkgever.
Wat zijn je allergieën?
Als je zeer geduldig bent, dan kun je je ergeren aan ongeduldig gedrag. Bijvoorbeeld aan iemand die:
- zich haastig of opgejaagd gedraagt
- je niet laat uitspreken en je regelmatig onderbreekt
- veeleisend is en onmiddellijk resultaat verwacht
- kiest voor een snelle pragmatische oplossing, in plaats van de hoofdoorzaak van het probleem aan te pakken
niets van zich laat horen terwijl je op iets van hem of haar wacht
talmt of draalt
- niet punctueel is en regelmatig te laat komt voor een afspraak
Aanbevolen websites
- Hoe word je geduldiger? - door Marloes Zevenhuizen op Psychologie Magazine
- Hoe ongeduldige mensen met geduld succesvol worden - door Jos Loock op Leventje
Bronnen
- Schnitker, S. A., Houltberg, B., Dyrness, W., & Redmond, N. (2017). The virtue of patience, spirituality, and suffering: Integrating lessons from positive psychology, psychology of religion, and Christian theology. Psychology of Religion and Spirituality, 9(3), 264–275. https://doi.org/10.1037/rel0000099