NIMA
Het Nederlands Instituut voor Marketing (NIMA) is een beroepsvereniging voor professionals in marketing, communicatie en sales. Het is vooral bekend van de examinering van opleidingen in deze vakgebieden. Met een NIMA-diploma heb je meer mogelijkheden om in commerciële functies door te groeien en carrière te maken. Je kunt de verschillende opleidingen volgen via een groot aantal hogescholen en particuliere opleidingsinstituten.
Wat kun je ermee worden?
- Professioneel verkoper
- Sales manager
- Account manager
- Product/brand manager
- Bedrijfsleider/vestigingsmanager
- Marktonderzoeker
- Consultant/adviseur
- Marketeer
- Communicatie manager
- PR-adviseur
- Project manager
- Marketing manager
Wat is je kans op een baan?
Met een NIMA-diploma leg je een goede basis voor een carrière in de marketing, communicatie of verkoop. Het instituut staat hoog aangeschreven bij het bedrijfsleven. Je zult dan ook vrij gemakkelijk een baan vinden die aansluit bij het examen dat je hebt gedaan.
Examens
Naast de oriënterende basiscursus, zijn er opleidingen op drie niveaus:
- A: Je hebt geen voorafgaande commerciële opleiding en wilt de basis leren. De opleiding is breed en praktijkgericht.
- B: Je hebt een A-diploma of een hbo Marketing-diploma.
- C: Je hebt een B-diploma of je hebt veel ervaring in de marketing op strategisch beleidsniveau van een merk of organisatie.
Marketing
- NIMA Basiskennis Marketing: als je je wilt oriënteren op het marketingvak, of als je in je werk met marketing te maken hebt of een ondersteunende functie hebt.
- NIMA A Marketing: voor marketing- en commercieel medewerkers op uitvoerend niveau.
- NIMA B Marketing met de specialisaties Business Marketing, Consumentenmarketing of Digital Marketing: een hbo+ opeiding voor marketingprofessionals, zoals de (aankomend) marketingmanager / (senior) productmanager / (senior) brandmanager.
- NIMA C Marketing: een opleiding op wo-/masterniveau voor de (aankomend) commerciële beleidsbepaler van een organisatie of merk.
Online/Digital Marketing
- NIMA Basiskennis Online Marketing: een opstap naar een carrière in de wereld van online marketing, bijvoorbeeld als je (junior) online marketeer of e-mailmarketeer wil worden.
- NIMA A Online Marketing: een uitgebreide opleiding op het gebied van de marketing, aangevuld met up-to-date online vakkennis.
- NIMA B Digital Marketing: een specialisatie van het B Marketing examen. De algemene module B1 focust op strategisch marketingmanagement, terwijl jij je specialiseert in digitale marketing.
Sales
- NIMA Basiskennis Sales: voorbereiding op een startfunctie in sales, bijvoorbeeld als accountmanager.
- NIMA A Sales: voor de (aankomend) sales- of accountmanager.
- NIMA B Sales: voor medewerkers die verantwoordelijk zijn voor het uitvoeren van het verkoopplan en daarbij leiding geven aan verkoopmedewerkers. Je kunt hierbij denken aan een salesmanager, accountmanager, verkoopleider, areamanager, chef buitendienst, commercieel teamleider en productmanager.
Communicatie
- NIMA Basiskennis Communicatie: opstap naar een startfunctie in de sales. Je leert de basis van marketing en sales, en over effectieve gesprekstechnieken.
- NIMA A Communicatie: je leert als (aankomend) PR- of communicatiemedewerker om zelfstandig operationele communicatieactiviteiten te ontwikkelen en uit te voeren.
- NIMA B Communicatie: een opleiding voor communicatieprofessionals die willen doorgroeien naar een leidinggevende functie. Naast het algemene deel, zijn er drie specialisaties:
- Corporate communicatie
- Marketingcommunicatie
- Non-profit en overheidscommunicatie
Wat doe je tijdens de opleiding?
Zoals je al hebt gezien, bestaat er een reeks opleidingen waar je uit kunt kiezen. Hieronder worden enkele wat nader toegelicht om een indruk van de opbouw en de onderwerpen te geven.
NIMA A Sales brengt je kennis bij van verkoopsystemen. Dat betekent onder meer dat een aantal verkooptechnieken worden behandeld. Je leert hoe je gesprekken met bestaande of potentiële klanten moet voeren en hoe je in het algemeen met hen moet omgaan. Daarnaast wordt er aandacht besteed aan het opstellen van bijvoorbeeld verkoopplannen en offertes. Je krijgt bij dit eerste deel ook informatie over account management. Verder komen de financiële en administratieve kant, de interne organisatie en marketingprincipes aan bod. Nuttig is ook het blok Persoonlijke Effectiviteit, waarin je communicatieve vaardigheden ontwikkeld worden door middel van het geven van demonstraties en presentaties.
NIMA B Sales diept de onderwerpen van A Sales uit. Deze opleiding besteedt veel aandacht aan verkoopstrategieën, time-management, verkoopmanagement en coaching. Je krijgt inzicht in de organisatie van de verkoop. B Sales is al een stuk persoonlijker. Het is niet alleen gericht op kennis en inzicht in de verkoopwereld, maar ook op je karakter, gedrag en vaardigheden op de werkvloer. Na afloop krijg je zelfs een persoonlijk rapport mee, dat aangeeft waar je op dat moment staat en hoe je je verder kunt ontwikkelen.
Hoe zwaar is het?
De opleidingen zijn pittig. Je krijgt veel verschillende vakken en ook het aantal uren dat je er thuis aan moet besteden is hoog. Toch is de uitval maar een paar procent omdat de motivatie doorgaans goed is. Met een flinke dosis discipline moet je het zeker kunnen halen.
Hoe kom je erachter of de opleiding bij je past?
Stel jezelf de volgende vragen. Als je de meeste met een 'ja' kunt beantwoorden, kun je ervan uitgaan dat een NIMA-opleiding geschikt is voor jou.
- Kun je goed met mensen overweg?
- Houd je van presteren, jezelf overtreffen?
- Vind je het leuk om doelen te stellen en er dan helemaal voor te gaan?
- Houd je ervan om een team aan te sporen?
- Houd je van improviseren, problemen oplossen?
- Heb je snel door hoe een product, een organisatie of een persoon in elkaar zit?
- Ben jij iemand die, als hij iets doet, het liever meteen goed doet en er ook goed voor beloond wil worden?
Opleidingstrajecten waar NIMA in past
- Opleiding tot uitgever
- Opleiding tot bedrijfsleider/vestiginsmanager
- Opleiding tot communicatie manager
- Opleiding tot intercedent
- Opleiding tot PR-adviseur
- Opleiding tot manager
- Opleiding tot informatiespecialist
- Opleiding tot marketing manager
Welke hbo-opleidingen lijken erop?
Persoonstitels
NIMA heeft internationaal erkende titels in het leven geroepen voor professionals in de marketing en communicatie. Er zijn vijf verschillende titels: Register Marketeer, Senior Marketing Professional, Senior Digital Professional, Senior Communication Professional en Qualified Lecturer. Voor alle vijf geldt dat NIMA de enige instantie in Nederland is die deze titels mag uitgeven.
Register Marketeer
Een Europees kwaliteitskeurmerk voor zeer ervaren en hooggekwalificeerde marketeers. Je komt voor deze titel in aanmerking als je hoogopgeleid bent op het gebied van marketing en circa vijftien jaar werkervaring hebt op hoog strategisch marketingniveau.
Senior Marketing Professional
Voor marketeers met de nodige ervaring en kwaliteit, die het belang van toetsbare permanente educatie onderschrijven.
Senior Digital Professional
Voor marketeers met de nodige ervaring en kwaliteit, die ook over digitale vaardigheden beschikken.
Senior Communication Professional
Voor ervaren communicatieprofessionals die beschikken over de nodige senioriteit en die up-to-date blijven in het vak.
NIMA Qualified Lecturer
Voor marketingdocenten die zich committeren aan permanente educatie, niet alleen voor hun studenten maar ook voor zichzelf. De titel Qualified Lectorer is bedoeld voor professional die al minimaal drie jaar werkzaam zijn als docent binnen het werkveld marketing, communicatie en/of sales. Daarnaast moeten zij aan enkele andere vereisten voldoen.
Auteur: René Pijlman